Publikacje wzajemne: bardzo ważny element strategii e-PR

Data wpisu: 09.06.2018

Publikacje wzajemne to klasyczny przykład wymiany barterowej. Dwie firmy (lub więcej) umawiają się, że opublikują artykuły eksperckie na swoich portalach, blogach czy stronach internetowych. Żadna ze stron nie bierze za to pieniędzy. Korzyścią jest natomiast zyskanie mocnego linka zewnętrznego oraz możliwość wypromowania swojej usługi czy produktu wśród nowych potencjalnych klientów. Jak pozyskiwać miejsce do publikacji wzajemnych? O czym pamiętać przed nawiązaniem współpracy? Dowiesz się tego z naszego poradnika.

Stworzenie listy miejsc publikacji

Taką listę możesz przygotować samodzielnie lub zlecić to agencji Public Relations. To drugie rozwiązanie jest lepsze z kilku powodów:

  • Oszczędzasz mnóstwo czasu – profesjonalne agencje doskonale wiedzą, gdzie szukać miejsc publikacji i jak rozmawiać z właścicielami portali czy blogów,

  • Większa szansa na pozyskanie atrakcyjnego miejsca publikacji – agencja z pewnością przedstawi koncepcję w taki sposób, aby druga strona także dostrzegła w tej wymianie korzyści dla siebie.

Lista powinna obejmować przynajmniej kilkanaście wartościowych stron, ponieważ jest niemal pewne, że nie ze wszystkimi partnerami uda się dojść do porozumienia. Nie możesz więc zakładać, że np. największy portal branżowy zgodzi się opublikować Twój artykuł ekspercki w zamian za publikację jego tekstu na Twojej stronie czy blogu. Zawsze trzeba mieć plan awaryjny, by nie ulec pokusie zapłacenia za publikację „dla świętego spokoju”.

Komu warto zaproponować wzajemne publikacje?

Przede wszystkim podmiotom, które dysponują wartościowymi serwisami www. Może to być blog, portal tematyczny, ale też zwykła witryna wizerunkowa, na której znajduje się dział Aktualności. Najważniejsze jest to, aby dana strona miała mocną pozycję w wyszukiwarce. Od czego to zależy? Od stażu strony w Google, od jej zawartości, od liczby realnych użytkowników (należy poprosić o statystyki), a także od tego, czy witryna jest w jakiś sposób związana tematycznie z Twoim biznesem.

Bardzo dobrym przykładem korzystnej publikacji wzajemnej jest umieszczenie artykułu sponsorowanego na stronie internetowej operatora targów branżowych, na których masz zamiar się wystawić. Taki artykuł z pewnością zwiększy zainteresowanie Twoim stoiskiem. Ty z kolei umieścisz na swojej stronie krótki tekst zapowiadający imprezę. Obie strony powinny być zadowolone.

Największy problem może natomiast wystąpić w przypadku chęci opublikowania artykułu w formule wzajemnej na poczytnym portalu. Ich właściciele najczęściej żądają za to zapłaty. Można tego uniknąć, ale tylko pod warunkiem, że Twoja strona rzeczywiście ma spory zasięg w wyszukiwarce.

Publikacje wzajemne na stronach konkurencyjnych firm

Nie, to wcale nie jest szaleństwo. Konkurencyjne firmy mogą wzajemnie promować swoje usługi, nie tracąc przy tym klientów, a wręcz pozyskując nowych. Jest to szczególnie dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy przedsiębiorstwa zamierzają podjąć jakąś współpracę w przyszłości (np. na zasadzie podwykonawstwa).

Takie publikacje wzajemne na stronach konkurencyjnych firm są bardzo dobrym pomysłem na zwiększenie świadomości klientów. Wyobraźmy sobie, że w branży np. hydraulicznej pojawiło się nowe przedsiębiorstwo, które psuje rynek nieprzyzwoicie niskimi cenami. Wówczas dwie firmy mogą wzajemnie opublikować artykuły eksperckie na swoich stronach, w których będą podkreślać, z jakimi zagrożeniami wiąże się korzystanie z usług najtańszych wykonawców. Obie strony na tym skorzystają, ponieważ umocnią swój wizerunek, a także odpowiednio wcześnie zareagują na ekspansję agresywnej konkurencji.

Najważniejsze zasady publikacji wzajemnych

Pierwszą kwestią, o której musisz pamiętać, jest szacunek dla drugiej strony. Gdy już uda Ci się znaleźć partnera do wzajemnych publikacji, nie próbuj go wykiwać. Nie wysyłaj mu artykułu, który jest bardzo słaby stylistycznie, wypełniony nachalnymi linkami i ma wartość wyłącznie reklamową. Nie o to tutaj chodzi. W praktyce najlepiej będzie zlecić stworzenie takiego artykułu albo obsługującej Cię agencji PR, albo zawodowemu copywriterowi. Oczywiście równie wysokiej jakości musisz oczekiwać od drugiej strony.

Wybierając miejsce publikacji dbaj o swoje interesy. Nie może być tak, że masz bardzo wartościową stronę i udostępnisz jej przestrzeń komuś, kto w zamian oferuje co najwyżej mizerną stronkę o szemranej reputacji i bez żadnego zasięgu w Google. Umieszczenie artykułu z linkiem na takiej witrynie będzie wręcz szkodliwe dla Twojej firmy.

I tutaj dochodzimy do meritum. Wzajemne publikacje mają na celu wzmocnienie wizerunku marki i zwiększenie jej świadomości w gronie klientów, którzy być może nigdy o niej nie słyszeli lub nie rozpatrywali jej w kategoriach przyszłego partnera biznesowego.

Dwie firmy o porównywalnym potencjalne, które promują się wzajemnie na swoich stronach, mogą na tym tylko zyskać. Pozyskują mocne linki (korzystne z punktu widzenia SEO), kreują swój ekspercki wizerunek, a przy tym ponoszą minimalny koszt. Nic dziwnego, że publikacje wzajemne są dziś standardowo wykorzystywane w praktycznie każdej strategii e-PR.

Autor wpisu: Soluma PR

Wszystkie działy